Ponnis

Alla inlägg under februari 2012

Av Sanna Matsson - 26 februari 2012 12:29

Vaknade klockan sju av att solen lös in i mitt rum, detta  var ju min enda sovmorgon på hela lovet och självklart kunde jag inte somna om -.-'

Men i en sådan här fin dag så kan man ju inte bli på dåligt humör... ALL snö e borta nu! det e faktiskt ganska skönt, jag älskar vintern men det var jubara "skabbsnö" här iår så det spelade ingen roll.. nu har jag riktiga vårkänslor och vill bara ut och rida! :D

Nu komer snart Linnea och vi ska ut och vara lite med kaninerna och hoppa och lite sådant, bilder kommer! :)

Hittade lite bilder på 1 av mina kaniner som försvann, jag fick henne och Luke som maren 2010 eller 2009, hon rymde på något vänster och kom inte tibax, hon blev bara 3-6 månader   

Såhär såg hon ut och honvar syson med Luke, legolas fick jag sen på hösten:

 



Av Sanna Matsson - 25 februari 2012 17:13

Var på Göteborg Horse Show i Torsdags och det var superkul! Jag hade hoppats på att dressyren skulle vara då men de var en inte, det var hoppning, show dance och en Pas de Deux och det var lika kul det! Jag såg så himla mycket fram emot Pas de Deuxen för där skulle Sofie Relander (www.fimilia.blogg.se) från stuteri MW vilket skulle vara kul att se henne igen sedan i somras! Det var jätte kul att titta på och hon rider ju så gudomligt bra! Geld har jag ju berättat lite om innan (tror jag, eller så var det på min andra blogg ^^ ) och såhär ser han ut (har kopierat bilderna från www.stuterimw.com ) :


 Här kommer lite bilder på Sofie och Geld MW på Pas de Deuxen:


Trav

 


Inridningen.

  


Galopp

  



Galopp.

  



Skritt.

  



Trav.

  


Galopp (tror jag?)

  



Trav.

  



Tackar för sig. Tjejen som rider på höger sida (FÖR OSS)  heter Alexandra och red en hingst som heter Cartier som är från Stall Phem.

 


På GbgHS så visade dom även upp en valack som man kunde vinna genom et lotteri och varje år har dom en sådan såkallad "lotterihäst" och såhär såg den ut detta året:


         


Söt va?! hoppas av hela mitt hjärta att jag vinner den men det är inte så stor chans för jag vinner aldrig :/ Menmen shit happens...


Showdancen var riktig cool då den ena ryttaren gjorde galoppombyten utan att hålla i tyglarna och även piruetter.. LÄR MIG!!

Kan ni själva något coolt trick med era häsar och hur gör ni då? KOMMENTERA!

En häst jag red på ridskolan mycket efter att Sammy hade åkt som heter Pooch, tuvärr har jag växt ifrån honom för han är en liten C-ponny och red honom för sista gången på en Hubertusjakt nu i höstas, en otroligt rolig och fartfylld upplevelse, det blev alltså ett bra slut på en bra saga. Jaja till saken.. jag trick tränade honom lite med att "ta upp benet när jag gör det" och när jag pekar på det och även "hälsa goddag".




 



Ni får ursäkta hur jag såg ut där men efter en 2 timmars ritt i både ösregn och sol!

   



Han hoppar allt och är så himla säker att rida på, alla klagar på hur seg han är men konstigt nog är han väldigt pigg med mig. Men denna dagen var han otroligt pigg och han har nog aldrig varit så glad!

  



Trots att jag tävlade mot storästarna var jag SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ himla nära att komma 2:a (man kunde bli 1, 2 och 3:a) men det gick så fort att jag inte hann med att ta rävsvansen! XD

  



HAHAHA MINI!

GRRR!!! Mina armbågar, jag vill bara SPY på dom! IN MED DOM SANNA! Jahajaja, en lyckad dag för det lilla dressyrpare, jag älskar dig pooch, jag vill så himla gärna köpa dig och ha dig som en hund för du är sä jävla fin, puss älsklingen!

 


Nu till Göteborgs Horse Show igen!


Efter att dom visat upp lotteri hästen så hade dom en liten Show Dance som var riktigt cool att se!

Han gjorde galoppombyten utan att hålla i tyglarna och även galoppiruetter! Fantastiskt vad man kan göra med några så fina djur :) Jag tror att det var typ flamenco eller något sådant som dom dansade.


Såhär såg det ut:


Sorry för kvalitéten men det var svårt att ta kort när det var så mörkt där inne.

           


Och så var det ju det dära med den läskiga hoppningen, jag satt och höll i mig för jag var rödd att någon skulle ramla av på höjden 1,5 m! Det var även JUNIOR och bilderna på hoppningen blev lite blandade men ni står ut antar jag! ^^


               


Jag skulle igentligen varit där på fredagen igentligen också men det skippade jag för jag skulle rida

en av mina nya favvo-ponnisar som heter Ronja. Hon är en D-ponny, skimmel, sefter ett tag på ridskolan var med om en transportolycka och bröt några kotor i ryggen och rick opereras. Såret var 50 cm långt och gick från manken in mot mitten av ryggen. Hon kom till ridskolan i början av 2011 och stog mest i sjukhage fram till sommaren, det var då jag tog chansen att lära känna henne. Hon är  väldigt rädd för dom andra hästarna och ja, väldigt lågt ner i rang. över sommaren var hon ute på lander i en gård och det var nu i början av vintern hon sattes igång och nu har hon börjat gå lektioner. Hon är väldit väldigt pigg och vill helst bara springa men hon älskar verkligen livet och att mysa, i stallet är hon underbar och väldigt lugn. I ridhuset kan hon bli lite stressad efter som att hon är lite rädd för dem andra hästarna men det funkar! Jag har precis börjat hitta lite knappar på henne!    

Såhär såg hon ut när hon viade i april, jag myste lite med henne och underhöll henne i den tråkiga lilla hagen.

 

Lite bilder som togs innan hösten:

       


Det var lite om det, hoppas ni blev underhållna lite! KOMMNTERA JÄTTE GÄRNA, ställ frågor, ha det bra!

 




Av Sanna Matsson - 23 februari 2012 11:08

Tänkte berätta lite om den hittils bästa veckan i mitt liv på Stuteri MWs Vecko-Ridläger (www.stuterimw.com). Jag minns nästan varje dag som om det vore igår och om du någon gång fnderar på att åka på läger så är det Stuteri MW du ska till. Ägaren alltså hon som bor på gården är Maria Winberg en jätte rolig och enormt kunnig! Deras helt underbara ponnyer och hästar. Dom har som ni kanske förstått ett stuteri med helt fantastiskt fina avels hingstar. De hingstar som jag kände till och som ni med kanske gör är t.ex Veronas Gerswin som är sveriges enda Premiehingst, Geld MW den hingsten jag föll mest för, Elphins Roquefort eller Rocky som han kallas, han är Sveriges högstbedömda dubbeldiplomponny i både hoppning och gångarter. Feno-Me är en annan superfin och som är sveriges högst bedömda ridponny hopphingst! 

De har även en hunduppfödning med Lancashire Heeler rasen. Dom är supersöta och väldigt många! Hon hade

Nu till lägret

Första dagen samlades vi på gräsmattan utanför den såkallade "ladugården" och det var där som vi var mest, vi åt där, spelade spel, snackade en massa och ja, men kunde göra det mesta där och inte tala om deras otroligt fantastiska och enorma "prisvägg" där det hänger (och jag skojjar inte) över typ 200 rosetter och pokaler!

Vi hade ett namnupprop vilket jag tyckte var lite pinsamt men vissa som var där kännde inte någon och jag kännde ca. 3-5 st. Efter det så var det en rundvandring och vi kollade runt lite på stallarna och även var det rum/stugutdelning, Jag fick dela rum med min kompis Karin (som jag åkte dit med) och här är en bild på henne:

   

 Hon red på en häst so heter Don't Worrysson (DW) och detta ekipage såg ut såhär:

 

Och så fick jag även dela rum med 2 andra som jag inte kände och dom hette Linnea  och Karin, alla vi fyra lånade hästar som är Marias!
Detta är Linnea på Silver:

 

Och detta är Karin på DancerMan:

 


Vi 4 blev väldigt bra kompisar men jag var med dom flesta!   


Och sist till mig, som ni set i första inlägget red jag på en ljuvlig ponny som heter Sammy. Jag red ine så jättebra innan lägret men efteråt så började jag tävla och första tävlingen vann jag! Grymt vad man lärt sig!

Sammy var en häst som lyssnade på skänkeln, älskade livet och var super gosig men väldigt blyg. Jag orkar inte dra samma historia som föra inlägget så ni får kolla på det själva för då börjar jag bara lipa.. Men jag förklarar lite kort. Samma va på min ridsola för 3 och ett halvt år sedan  och bara åkte därifrån utan att jag visste det. Jag grät i veckor för han var den fösta hästen jag satt på, skrittade på, travade på och galopperade på. Jag red honom i ett halvår. Det tog mig TRE ÅR att hitta honom och veta vart han fanns och det visade sig att han stog 10-20 minuter från mig med bil -.-''

MEn han finns bara där på sommaren alltså på Stuteri MW. Och jag valde att boka ett läger och jag lipa hela tiden då jag förstod att jag skulle få se honom, mina drömmars häst, den fina lilla vita bläsen, dom stora hundvalpsögonen och det underbara ansiktet. Jag hade inte råd först att åka dit så jag fick vänta till sommaren efter alltså ett extra år. Jag åg honom när jag väl kom dit och kunde inte sluta gråta... det blev ett lite pinsamt första ögonblick nr jag märkte att alla såg att jag lipade och dom fattade inte varför XD

IAF..

Först skall hästarna delas ut och hos oss går det till så att först så berättar alla lite om sig själv, instruktörerna och fritidsledarna börjar sedan är det elevernas tur (Det brukar kännas lite pirrigt först men Maria brukar vara snäll med sina frågor). När alla fått berätta om vilken typ av häst de gillar eller inte gillar och förståss också berättat om önskemål om häst är det dags för middag. När middagen är över (det brukar alltid vara knäpptyst första dagen vid middagen) så är det äntligen, äntligen dags att få veta vilken häst det blir.
Jag lyckades hålla tårarna inne när jag hörda att jag fått honom men jag var så rädd att alla skulle stirra när de såg att jag lipade hos honom i hagen men de gjorde jag inte för jag var så jävla glad!
 
Här e lite bilder på mig och honom:
 
Såhär såg han ut när jag såg honom första gången då. Bilden är lite skakig för jag var så nervös... HAn kanske hade ändrat sig helt men han var samma söta Sammy!  
  
 
ALLTID LIKA GLAD!
Detta var innan tävlingen som man har varje läger. MAn får välja antingen hoppning eller dressyr. JAg valde OFC DRESSYR!!
  
 
URUSEL BILD men vi hade lite brottom.
  
 
Du är så vacker...
Du kom som en vind, du var min prins, du försvann en dag och jag trodde aldrig jag skulle se dig igen min prins.
    
 
 
För att vara riktigt jävla hopprädd var jag så stolt när jag vågade hoppa detta hindret! Det är inte högt men för mig är de det...
   
 
Ni får ursäkta hur jag ser ut men detta var efter tävlingen och jag slutade 4:a !  
 
Detta kopierade jag från hemsidan:
Hästarna görs i ordning (behöver man hjälp får man det) sedan är det dags för första passet. Det brukar vara ett sitsträningspass så att instruktören ser hur just din balans och följsamhet är. Efter kvällsmaten delas hästarna ut, nästan alltid passar hästen perfekt, om inte så pratar instruktör och elev om det och försöker lista ut vilken typ av häst som är lämpligare så att man verkligen lär sig så mycket som möjligt. För det mesta behöver man få lite tips och tid för att hästen skall komma underfund med ryttaren och ryttaren lite tid för att lära sig hästen!

Ungefärligt dagsprogram
Vi börjar var annan dag klockan sju och var annan dag halv åtta med att fodra, fixa i ordning i stallet. Efter ca 20-30 minuter går vi till betet och hämtar hem hästarna, ca klockan halv åtta-kvart i åtta äter vi frukost.

Första ridpasset börjar nio. Efter ridpasset äter vi lunch ca klockan 12.00 Efter lunch har vi en stunds rast innan  dagens andra ridpass börjar ungefär vid 14.00

Efter ridpasset tar vi förstås hand om hästarna och utrustningen. När hästarna släppts ut på betet hinner man med en dusch  innan middagen kl 17.30 För de som har energi kvar har vi kvällsaktiviteter innan kvällsmålet klockan 21.00

Kvällsaktiviteterna är allt möjligt, åka till havet och bada (i den världsberömda kossataxin under högljudd sång), bollspel, kortspel, scharader, poängjakt, lekar med fritidsledarna eller bara slappa framför storbilds TVn med någon rolig eller lärorik häst DVD/video.
En del av våra elever gillar att hänga med i kenneln och även följa med på rastning av hundarna, det bor ju nästan 15 hundar på gården. Så är man inte bara hästtokig utan även hundtokig så finns det att pyssla med bara man säger till.
Klockan 22.00 är det tystnad ute på gården då rummet och sängen kallar!

...men eftersom det bott folk på gården sedan 1600-talet har det förstås hänt en hel del kusligt här. En sen promenad till pestkyrkogården (som ligger i en av våra hagar) kanske är något för de som törs, fast det är helt frivilligt.

Hästkunskap
Hos oss har vi lite unik hästkunskap efersom vi är på ett stuteri så har vi möjlighet att ex. på lektionen "Så gör hästar" titta på en flock med unghästar och se och lära oss massor av dem. Du får också följa hur det är att ha föl, få veta lite mera om uppfödning och förståss den spännande hanteringen och vägen till en framgångsrik tävlingshäst/ponny. Vår hästkunskap har visat sig vara intressant, populär och lärorik så det här kommer vi att fortsätta med. Säker hästhantering är något vi sätter stor vikt vid eftersom både du som elev är värdefull för oss men även våra hästar så får det inte hända dumma olyckor.

Ridpassen
Du kan flera av dagarna välja inriktning på ditt ridpass. Då kan du ex. välja mellan uteritt, markarbete, bommar och cavaletti och något annat pass kan du välja mellan hoppning med speciellt träning på hinder med lång anridning, sitsträning eller dressyr o grundarbete eller uteritt. Ja som sagt många valmöjligheter finns det. Är du extra intresserad av att träna lite extra så kollar du med din instruktör vad han/hon rekomenderar för att du skall lära dig så mycket som möjligt. Ni rider ca 8 i gruppen, vi tycker det är viktigt för att just du skall få så mycket undervisning och lära dig så mycket som möjligt.

Veckoprogram
Under en vecka hinner vi med många olika saker. Ridning två gånger om dagen utom på allroundlägrena då det är långritt en dag, då slås båda passen i hop så man hinner rida riktigt långt med sin häst.
Dressyr och hoppass, terrängbanan skall man också hinna med. Är du riktigt duktig brukar vi även rida ner på vallen (efter att höt har skördats) och ta en  galopp runt den.
I slutet av veckan är det dags för hopp eller dressyrtävling, det är valfritt, likaså vilken höjd eller vilket dressyrprogram.
Sista dagen är det uppvisningar för föräldrarna, det är också valfritt om man vill visa upp hoppning eller dressyr. Träningen är kanske det roligaste, skratta något heltokigt mycket brukar alla som rider eller är med och tränar göra!
Själva uppvisningen och avslutningen börjar klockan 14.00 om inte annat skrivs i lägerbrevet. Efter uppvisningen är det prisutdelning. Kaffe och kakor uppe i ladugården och de som vill sjunger sina lägersånger som man hunnit trimma i hop vid grillkvällarna. Sedan är det hästutsläpp och farväl,
vilket brukar vara riktigt sorgligt för nu dröjer det
nästan ett helt år innan vi träffas igen...

Det här är en hel del av det vi gör, sedan händer det förståss alltid en massa annat roligt också men det
får du se när du kommer hit...
Hoppas ni fått veta lite men kommentera jätte gärna om ni vill veta mer!!

 

























Av Sanna Matsson - 22 februari 2012 20:05

Spännande, Spännande!

Jag tänkte redan nu i första inlägget berätta att mitt tangentbord CPAR och in dator ska lämnas in men jag har inte råd med detta än så om jag stavar lite konstigt så är det för att man inte kan skriva fort på tangentbordet utan att det försvinner en bokstav ur varje ord!


Tänkte nu i första inlägget att lägga upp lite bilder som betyder mycket för mig och som beskriver mig lite! :)

I HOPE YOU ENJOY IT!

Tänkte börja med att visa lite bilder på min bästa kompis Linnea som betyder otroligt mycket i mitt liv och som alltid får mig på gott humör. Hon stöttar och bryr sig och jag har kännt henne sedan jag var 1 månad gammal, och sen dess har vi varit bästa kompisar. Vi båda är nog lite småknäppa men de har dom flesta vant sig vid! XD

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ALLA MINA BILDER ÄR DET COPYRIGHT PÅ OCH KOPIERAR DU MINA BILDER ANMÄLS DU, RESPEKTERA.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Här hade vi en liten foto-dag och vi tog lite pix med the new camera!


 



JA som sagt så är vi so vi är   

I <3 U BÄSTIS 


Här va vi på stranden och käkade lite, när man ser bilden saknar man sommaren!

 


Här är även en av mina andra bästa kompisar som jag även hon kännt sedan jag var liten. Fast när vi var mindre så bråkade vi jämnt och ipratade knappt med varandra men i 5:an så började vi prata mer och mer och n är vi riktigt bra kampisar!   

 



Nu lite om mig själv!


Jag älskar att fotografera, jag tar kort med min CANON EOS 550 d. Jag har 3 olika objektiv och 3 mellanringar och jag tänkte visa lite olika bilder som jag tagit! :)



Detta är min farmor och farfars valp, Zia. Hon är en undebar hund som äskar att bli fotograferad, eller det iaf verkar så när hon trixar framför kameran.

 


Detta var en orm som jag i somras hittade vid kanten av våran väg.

 


Här var en snigel som jag tyckte var lite intressant att fota med mina mellanringar. 

 


Ja som ni märker så  gillar jag att fota djur, DJUR ÄR MITT LIV. Det är djuren som gör att jag mår bra och dom betyder så otroligt mycket för mig. Jag tror att jag gillar precis alla sorters djur.


Hästar och kaniner är de djur jag käner bäst och kaniner är jag uppväxt med.

Jag skulle vilja ha en katt just för jag tycker dom är så otroligt söta men jag kan inte då jag har kaniner :)

Bjuder på denhär bilden:

 



Jag har ridit i ungefär 4 år men jag har lärt mig otroligt mycet med hjälp av bra häsar och bra instruktörer. Jag rider på en mysig ridskola som heter Varbergs Ridskola, Kvarnagårdens Ridcenter. Dom har super bra hästar, välutbildade, med bra personlighetet och dom är så himla snälla att rida. Jag har ALDRIG ramlat av där och jag har ridit där i 4 år.


Den häst som jag gillar mest heter Bongo och är en häst som kom med lite knagglig personlighet han skrénade, bockade, sparkade och framför allt i stallet sparkade han ALLA som försökte komma in. Detta var för ett år sedan och han är som mitt lilla "projekt". Nu är han lung i ridningen medet fina gångarter, väldigt pigg menändå kontrolerbar. Han rids för det mestra med hackamore på han trivs bäst med det men det gör även att han blir lite svår att forma för han är såpass stark och det är svårt att hitta ett mellanläge. Men HAN har lärt mig att hoppning inte är så farligt, vi rent ut sagt flyger över hindren och jag vågar ha ett lite högre tempo än i dressyren. Jag tävlade honom för första gången nu i början av februari LB:1 och det var även hans första dressyrtävling. Jag hade en dlig inställning från första början då jag märkte hur otroligt bra och lugna hästar dom jag tävade mot hade + alla deras hästar var de 5 hästarna alla kallade för "stallets dressyrhästar" och tävlings människa som jag är så börjar ju jag sätta press på mig själv. Han var otroligt stark i munnen då han var nervös när de var så många nya hästar o.s.v +  det var fösta gången på länge som han hade gått på bett och det kände han inte sig så bekväm med + jag hade svårt att koncentrera mig och klagade hela tiden på allt jag gjorde fel och han kände av att jag var missnöjd men han förstog int riktigt vad jag ville och då slutade det med lite bocksprång och annat och på banan blev det kaos för jag börjad elipa och en massa annat. Men det slutade på en 4 plats av 6 ryttare så det var nog inte så farligt som jag trodde men sedan efter tävlingen så skrittade jag ut runt ridhuset i snön och jag fattade nog då själv att jag har något att träna på och allt kändes plötsligt så himla bra! JAg ÄLSKAR honom och han är så himla rolig! Här kommer två bild från dressyren:

   

Du är den finaste ponnyn jag vet och någo dag ska jag bli placerad med dig. Tråigt nog är jag snart för stor för dig... och över ponnyer över huvudtaet men jag ska inte ge upp hoppet!


En till häst som betyder mycket i mitt liv är en häst som heter Sammy. Han står nu på Stuteri MW (www.stuterimw.com) och det är där han har stått så länge jag minns. Förut lånade min ridskola hästar därifrån mellan vintern och fram till början av sommaren för det är på sommaren dessa hästar går på läger på just Stuteri MW. Jaja nu till saken, han var den första hästen jag red på, skrittade på, travade på och galopperade på. Han var alltså starten till min ridning och han är en supersäker häst med ett bra temperament.


Efter att halvår på ridskolan skulle han tillbaka till stuteriet (detta visste jag inte jag trodde bara han skulle iväg ett litet tag) och jag var helt förkrossad. Jag visste inte om han skulle vara borta i timmar, dagar, veckor, månader eller år. Jag tänkte att det är säkert bara några dagar...

Men så blev det inte....

Han kom inte tillbax...

Hästen jag sa att jag skulle köpa om han blev till salu och jag skulle göra allt för han för att få honom, men jag ficke inte ens någon chans att säga hejdå...


Efter tre år beslöt jag mig för att åka till Stuteri MWs sommarläger som är i 7 dagar och märker att Sammy finns kvar. Ja sitter rent ut sagt och lipar vid datan när jag bokar lägret och skrivr att jag verklien verkligen vlle ha Sammy. Det ja inte visste då är att den veckan skulle bli en förändring i mitt liv. Den bäst veckan i hela mitt jävla liv   Jag såg honom i hagen genom bilrutan och börjar gallskrika, jag kan inte få tårarna att sluta rinna och jag kan knapt ens hinna komma ner på nerfarten innan jag springer dom 400-500 meter till hagen och han står där. Samma fina lilla bläs, samma tindrande ögon och den fina  Vara med honom en hel vecka. Jag sitter nu och lipar när jag skriver detta men jag kännde att jag behövde skriva av mig lite.

Innan lägret hade jag lite halvdålig sits, jag hade aldrig tävlat innan och jag var väldigt osäker. Det är nog bland det finaste och bästa stallet jag vet och nu ska en ägarens dotter Sofie (www.fimilia.blogg.se) rida på göteborgshorse show och visa upp deras fantastiska hingst Geld MW.

Efter lägret så har jag tävlat ca. 7 ggr och tävlar nu LB vilket är ett stort steg för mig. Jag har även börjat VÅGA hoppa över huvud taget.

Här kommer lite bilder på min lilla fina som jag kommer se om exakt 5 månader!!! LÄNGTAR!!

 


Jag har två fina kaniner som heter Luke Skywalker (luke) och Legolas. Dom är två supersöta kaniner och Legolas kom till mig som problemkanin från Holland och han har utveklats otroligt myket!

Luke är en blyg kille med stark personlighet. JAg älskar båda två av hela mitt hjärta.

Legolas:

     


Luke:

   


Och slutligen några bilder på mig! XD <3

   


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hejsan och välkommen till min blogg!
Här kommer jag blogga om allt som har med hästar att göra och mitt liv!
Jag heter Sanna och bor i Halland, jag är 16 år och älskar hästar, att rida och fotografera. Jag har sökt till SverigesRidgymnasium och hoppas j

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards